fredag 16. februar 2007

Hva snakker de om - fra en cafe i Brussel


Kvinner er flinkere til å kommunisere, dvs de snakker mer sammen. Og det gjør de, hele tiden. For noen år siden satt jeg og bedrev litt people-watching fra en fortauskafé i Brussel. Det er en anerkjent fritidsaktivitet på de kanter. Så anerkjent at stolene faktisk er plassert i sitteretningen. En dobbel kaffe, takk. Ved bordet rett bak meg satt to kvinner. Og snakket. Det var ikke irriterende, men jeg begynte å fundere litt over innholdet i hva de sa. I samfulle to timer snakket de - på fransk. Det forstår jeg litt av men ikke alt. Jeg forsto at de ikke fortalte vitser, da ville det ha vært avbrutt av latter. Nei, de snakket. Det var ingen pause på to timer. Hvis det har noe med den genierklærte kvinnelige kommunikasjonen å gjøre, så er jeg redd den kommunikasjonen er det samme som man i gamle dager kalte for skravling, rett og slett. Skravlekjerringer, rett og slett.

Ingen kommentarer: